Často hledáte

Novinky e-mailem

Zaregistrujte si odběr našich novinek e-mailem

Výstava 120 let elektrické dopravy v Mariánských Lázních ke stažení zde

Od počátků po současnost...

O tom, jak místo, kde jsou dnes Mariánské Lázně, vypadalo před 200 lety, se dovídáme ze zápisu Dr. Nehra, vlastního zakladatele města:

„K pramenům nevede ani cesta, dokonce ani stezka. Nutno klást kameny do bažiny, aby člověk po nich doskákal k prameni. Je to pustá, temná samota bez lidí, kde se zdá, že tu žijí jen divoká zvířata, poustevníci a loupežníci. Zdá se s podivem, že každoročně sem přicházejí stovky lidí.“

A z lásky ke svému zdraví přicházelo lidí stále více. V roce 1872 byl zahájen provoz na železniční trati mezi Chebem a Plzní, v roce 1898 na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary. Od nádraží odváželi hoteliéři své hosty koněspřežnými omnibusy.

První úvahy o zavedení vhodnějšího spojení od nádraží do lázeňské části byly projednávány městskou radou počátkem devadesátých let 19. století. Provoz elektrické pouliční dráhy byl zahájen v květnu 1902. Trať dlouhá 2,3 kilometry spojovala nádraží s konečnou stanicí „U hodin“ (poblíž dnešní okružní křižovatky před hotelem Bohemia).

V období mezi dvěmi světovými válkami se rozvíjela i autobusová doprava. Autobusy jezdily například do horní části města k Lunaparku, do Úšovic, ke koupališti Riviera, na letiště do Sklářů a na Krakonoš.

Opotřebený a dožívající tramvajový provoz nahradily v dubnu 1952 tehdy velmi populární trolejbusy. Trolejbusová trať v podstatě kopírovala trasu tramvaje a oproti ní byla navíc prodloužena do horní části města blokovou smyčkou okolo kolonády.

Postupně byla trolejbusová trať rozšiřována – k Lesnímu prameni (1953), do Úšovic(1960), k nové vozovně (1962) a Antoníčkovu prameni (1973), na Panská pole (1980) a do Velké Hleďsebe (1984).

Po listopadu 1989 byl Dopravní podnik Mariánské Lázně zprivatizován a přeměněn na akciovou společnost. Konec odborářských rekreací a nárůst automobilismu doprovázený otevřením města pro automobily společně vedly ke snížení výkonů MHD na polovinu.

Pro trolejbusovou dopravu nastalo období nejistot. Po roce 1994 byl obnovován vozový park MHD pouze autobusy. Autobusy postupně přebraly 65% výkonů MHD.

Obnova trolejbusů nastala až v roce 2004 pořízením vůbec prvního trolejbusu Škoda 24Tr vyrobeného v ČR. V roce 2005 následoval druhý.

V roce 2006 byla založena Městem Mariánské Lázně a Dopravním podnikem Mariánské Lázně,a.s. nová společnost MĚSTSKÁ DOPRAVA Mariánské Lázně s.r.o., která od 1.7.2006 provozuje MHD v Mariánských Lázních.

Od listopadu 2006 slouží cestující veřejnosti dalších 5 nových trolejbusů Škoda 24Tr Citelis zakoupených městem Mariánské Lázně za finanční spoluúčasti Evropské unie. Dnes trolejbusy opět obstarávají přes 70% z celkových výkonů MHD.

FOTO

Trolejbus Škoda 8Tr

FOTO

Autobus Renault Citybus

FOTO

Trolejbus Škoda 24Tr

FOTO

Slavnostní předání nových trolejbusů

FOTO

Současnost

FOTO

Současnost

  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb
  • thumb